Struktura Organizacyjna
Funkcje i kompetencje Wójta Gminy
Zgodnie z art. 26 Ustawy o samorządzie gminnym, organem wykonawczym gminy jest wójt. Kadencja wójta rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji rady gminy lub wyboru go przez radę gminy i upływa z dniem upływu kadencji rady gminy. Wójt, w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje swojego zastępcę lub zastępców i określa ich liczbę. W przypadku wygaśnięcia mandatu wójta przed upływem kadencji jego funkcję, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego wójta, pełni osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów.
Kompetencje Wójta Gminy wynikające z ustawy o samorządzie gminnym:
Wójt wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.
Do zadań wójta należy w szczególności:
- przygotowywanie projektów uchwał rady gminy,
- określanie sposobu wykonywania uchwał,
- gospodarowanie mieniem komunalnym,
- wykonywanie budżetu,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
W realizacji zadań własnych gminy wójt podlega wyłącznie radzie gminy.
Wójt kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
Wójt opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy.
Jeżeli w inny sposób nie można usunąć bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia ludzi lub dla mienia, wójt może zarządzić ewakuację z obszarów bezpośrednio zagrożonych.
W przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej wójt działa na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Kompetencje i zadania Wójta Gminy wynikające ze Statutu Gminy Hyżne:
- Wójt kieruje pracą Urzędu przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika.
- Wójt jest Kierownikiem Urzędu i zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych.
- Z zastrzeżeniem przepisów szczególnych, Wójt dokonuje czynności, w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Urzędu, oraz kierowników gminnych jednostek.
- Do realizacji zadań, o których mowa w ust.3 Wójt może upoważnić Sekretarza lub innego pracownika Urzędu.
Do kompetencji Wójta należy w szczególności:
-
- reprezentowanie Gminy i Urzędu na zewnątrz;
- strategiczne zarządzanie Gminą, w tym określanie celów i monitorowanie ich realizacji;
- prowadzenie bieżących spraw Gminy;
- wydawanie zarządzeń;
- prowadzenie polityki kadrowej i płacowej w Urzędzie, zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych Gminy,
- gospodarowanie mieniem Gminy;
- wykonywanie budżetu Gminy oraz określanie sposobów wykonywania innych uchwal Rady;
- przedstawianie Radzie projektów uchwał;
- wnioskowanie do Rady w sprawie powołania i odwołania Skarbnika;
- udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych, o ile Statut nie stanowi inaczej;
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;
- udzielanie pełnomocnictw w sprawach należących do wyłącznej kompetencji Wójta oraz upoważnień do wydawania decyzji administracyjnych;
- rozstrzyganie sporów pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi, w szczególności dotyczących podziału zadań;
- przyjmowanie oświadczeń o stanie majątkowym i innych oświadczeń od kierowników jednostek organizacyjnych oraz pracowników samorządowych upoważnionych przez Wójta do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych;
- przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków;
- podejmowanie niezbędnych czynności w sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego,
- wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Wójta wynikających z przepisów prawa, uchwał Rady oraz Regulaminu;
- współdziałanie z Wojewodą przy wykonywaniu zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w ramach podpisanych porozumień;
- uczestniczenie w pracach związków i porozumień międzygminnych oraz wykonywanie zadań wynikających z tych porozumień;
- Wójt może powierzyć Sekretarzowi Gminy i innym pracownikom Urzędu prowadzenie w swoim imieniu określonych spraw.
- Wójt jest Szefem Obrony Cywilnej i Przewodniczącym Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
- Wójt kieruje działaniami w czasie stanu klęski żywiołowej wprowadzonymi na terenie Gminy.
Wójtowi podlegają bezpośrednio:
-
- Zastępca Wójta;
- Sekretarz;
- Skarbnik;
- Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego;
- Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych.
Wójt nadzoruje bezpośrednio:
-
- Zakład Usług Komunalnych w Hyżnem;
- Gminny Ośrodek Kultury w Hyżnem;
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Hyżnem;
- Gminną Bibliotekę Publiczną w Hyżnem.
- Sekretarz zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu i warunki jego działania, organizuje pracę Urzędu, a w szczególności:
- wykonuje zadania i kompetencje w zakresie określonym przez Wójta;
- w czasie nieobecności lub niemożliwości wykonywania przez Zastępcę Wójta funkcji, sprawuje nadzór nad całokształtem spraw z zakresu edukacji publicznej, w tym:
- awansu zawodowego nauczycieli;
- wyłaniania kandydatów na stanowiska dyrektorów szkół podstawowych w drodze konkursu oraz powierzania
- Do zadań Sekretarza należy w szczególności:
- nadzór nad organizacją, ciągłością i dyscypliną pracy, przestrzeganiem ustalonego porządku pracy w Urzędzie, w zgodzie ze Statutem, Regulaminem, przyjętymi regulaminami wewnętrznymi i instrukcją kancelaryjną;
- dekretowanie korespondencji wpływającej do Urzędu;
- wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w imieniu pracodawcy wobec Wójta, za wyjątkiem nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy i ustalenia wynagrodzenia;
- bezpośredni nadzór nad Referatem Organizacyjnym i Referatem Inwestycji i Gospodarki Nieruchomościami;
- wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników bezpośrednio mu podległych;
- realizacja polityki zarządzania zasobami ludzkimi w Urzędzie;
- opracowywanie zakresów czynności dla kierowników referatów i samodzielnych stanowisk;
- dokonywanie ocen okresowych kierowników referatów i samodzielnych stanowisk;
- tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji przez pracowników;
- przedkładanie Wójtowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy Urzędu;
- sporządzanie projektu Regulaminu, w tym struktury organizacyjnej Urzędu;
- współpraca z Radą oraz nadzór nad przygotowywaniem uchwał Rady i obsługą administracyjną Rady;
- nadzór nad załatwianiem skarg i wniosków i prowadzeniem stosownego rejestru;
- nadzór nad organizacją spraw związanych z wyborami i spisami;
- nadzór nad prowadzeniem w Urzędzie zbiorów aktów prawnych oraz publikacją prawa miejscowego, obwieszczeń oraz wszelkich informacji o charakterze publicznym na terenie Gminy;
- nadzór nad bieżącą aktualizacją strony internetowej Gminy, oraz Biuletynu Informacji Publicznej;
- kontrola zarządcza;
- organizacja i koordynacja praktyk studenckich i uczniowskich w Urzędzie;
- podpisywanie pism i decyzji w granicach upoważnienia udzielonego przez Wójta;
- potwierdzanie dokumentów za zgodność z oryginałem;
- wykonywanie innych zadań powierzonych przez Wójta.
- W ramach wykonywania zakresu zadań i obowiązków Sekretarz uprawniony jest do sprawowania kontroli pracowników zatrudnionych na wszystkich stanowiskach pracy oraz wydawania im poleceń służbowych.
- Sekretarzowi podlegają bezpośrednio:
- Kierownicy Referatów;
- Samodzielne stanowiska;
- Sekretarz nadzoruje bezpośrednio:
- Referat Organizacyjny;
- Referat Inwestycji i Gospodarki Nieruchomościami;
- Gminny Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół.
- Skarbnik Gminy zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań Urzędu w zakresie spraw finansowych, sprawując kontrolę i nadzór nad działalnością komórek organizacyjnych realizujących te zadania.
- Skarbnik jest Kierownikiem Referatu Budżetu i Finansów i bezpośrednim przełożonym pracowników tego referatu.
- Skarbnik odpowiada za m.in.:
- wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości;
- przygotowywanie projektu budżetu oraz wieloletniej prognozy finansowej;
- nadzorowanie i kontrolę wykonania budżetu, w tym dokonywanie bieżącej analizy budżetu, informowanie na bieżąco Wójta o jego realizacji i występowanie z inicjatywą zmian w budżecie;
- sprawozdawczość budżetową;
- opracowywanie planów finansowych;
- przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych oraz nadzorowanie jej przestrzegania przez pracowników Urzędu a w szczególności:
- nadzór nad prawidłowym ustalaniem należności budżetu i dochodzeniem ich w wysokości nie niższej niż wynikająca z ich prawidłowego obliczenia;
- terminowe regulowanie zobowiązań Gminy;
- nadzorowanie właściwego przeprowadzenia rozliczenia inwentaryzacji;
- opracowywanie projektów zarządzeń Wójta z zakresu inwentaryzacji, kontroli i obiegu dokumentów finansowych w Urzędzie, zakładowego planu kont i innych w zakresie finansowym;
- opracowywanie projektów uchwał Rady w sprawach dotyczących prowadzenia gospodarki finansowej Gminy;
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- dokonywanie kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
- nadzór i kontrolę nad działalnością finansową Gminy oraz jednostek organizacyjnych, w tym wewnętrzną kontrolę finansową;
- kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, w tym opiniowanie umów wywołujących skutki finansowe dla budżetu;
- współpracę z Regionalną Izbą Obrachunkową, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Urzędem Skarbowym, bankami i innymi instytucjami;
- realizację zaleceń pokontrolnych w zakresie rachunkowości oraz wykonania budżetu;
- opracowanie analizy zdolności kredytowej;
- współpracę z sołectwami w zakresie realizacji budżetu Gminy;
- udzielanie instruktażu pracownikom Urzędu w zakresie finansów;
- wykonywanie innych zadań powierzonych przez Wójta.
Stanowisko/ Imię i nazwisko |
Nr telefonu | Nr pokoju | |
Wójt Gminy Bartłomiej Kuchta |
Tel. 17 23 045 60 | b.kuchta@hyzne.pl | Pokój nr 3 – II piętro |
Sekretarz Gminy/Zastępca Wójta Gminy Dionizy Beda |
Tel. 17 23 045 60 | d.beda@hyzne.pl | Pokój nr 1 – II piętro |
Skarbnik Gminy Monika Szmyd |
Tel. 17 23 045 69 | m.szmyd@hyzne.pl | Pokój nr 12 – III piętro |
Sekretariat Gabriela Jedynak |
Tel. 17 23 045 60 | g.jedynak@hyzne.pl | Pokój nr 2 – II piętro |
Referat Budżetu i Finansów |
|||
Kierownik Referatu Skarbnik Gminy Monika Szmyd |
Tel. 17 23 045 69 | m.szmyd@hyzne.pl | Pokój nr 12 – III piętro |
Przelewy, płace Inspektor Lucyna Trzyna |
Tel. 17 23 045 72 | l.trzyna@hyzne.pl | Pokój nr 15 – III piętro |
Beata Cwynar | Tel. 17 23 045 72 | b.cwynar@hyzne.pl | Pokój nr 15 – III piętro |
Podatki Inspektor Grażyna Pałac |
Tel. 17 23 045 75 | g.palac@hyzne.pl | Pokój nr 18 – III piętro |
Inspektor Dorota Pecka |
Tel. 17 23 045 75 | d.pecka@hyzne.pl | Pokój nr 18 – III piętro |
Księgowość Inspektor Maria Walas |
Tel. 17 23 045 76 | m.walas@hyzne.pl | Pokój nr 19 – III piętro |
Inspektor Jolanta Mołoń |
Tel. 17 23 045 76 | j.molon@hyzne.pl | Pokój nr 19 – III piętro |
Inspektor Kinga Osypka |
Tel. 17 23 045 68 | k.osypka@hyzne.pl | Pokój nr 11 – III piętro |
Referat Organizacyjny |
|||
Kierownik Referatu Magdalena Buda |
Tel. 17 23 045 67 | m.buda@hyzne.pl | Pokój nr 10 – III piętro |
Ewidencja działalności gospodarczej, profil zaufany, czyste powietrze Podinspektor Paweł Trojanowski |
Tel. 17 23 045 68 | p.trojanowski@hyzne.pl | Pokój nr 11 – III piętro |
Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, współpraca z organizacjami pozarządowymi Inspektor Renata Filip |
Tel. 17 23 045 71 | r.filip@hyzne.pl | Pokój nr 14 – III piętro |
Wycinka drzew, ochrona zwierząt Inspektor Zbigniew Urbański |
Tel. 17 23 045 74 | z.urbanski@hyzne.pl | Pokój nr 17 – III piętro |
Ochrona środowiska Podinspektor Anna Mokrzycka |
Tel. 17 23 045 74 | a.mokrzycka@hyzne.pl | Pokój nr 17 – III piętro |
Referat Inwestycji i Gospodarki Nieruchomościami |
|||
Kierownik Referatu Paweł Fudali |
Tel. 17 23 045 66 | p.fudali@hyzne.pl | Pokój nr 9 – II piętro |
Drogi gminne, budynki komunalne Inspektor Beata Czerwonka |
Tel. 17 23 045 66 | b.czerwonka@hyzne.pl | Pokój nr 9 – II piętro |
Wodociąg i kanalizacja Inspektor Wioleta Czapla |
Tel. 17 23 045 65 | w.czapla@hyzne.pl | Pokój nr 8 – II piętro |
Inspektor Marta Smaroń |
Tel. 17 23 045 65 | m.smaron@hyzne.pl | Pokój nr 8 – II piętro |
Geodezja, gospodarka nieruchomościami Inspektor Aneta Rybka |
Tel. 17 23 045 64 | a.rybka@hyzne.pl | Pokój nr 7 – II piętro |
Zamówienia publiczne, środki pozabudżetowe, wybory, referenda Inspektor Joanna Groszek |
Tel. 17 23 045 64 | j.groszek@hyzne.pl | Pokój nr 7 – II piętro |
Zagospodarowanie przestrzenne, zabytki i cmentarze, numeracja posesji, koordynator ds. dostępności Inspektor Magdalena Rybka |
Tel. 17 23 045 63 | m.rybka@hyzne.pl | Pokój nr 6 – II piętro |
Urząd Stanu Cywilnego |
|||
Kierownik Ewelina Mazur |
Tel. 17 23 045 73 | e.mazur@hyzne.pl | Pokój nr 16 – III piętro |
Zastępca Kierownika Magdalena Buda |
Tel. 17 23 045 67 | m.buda@hyzne.pl | Pokój nr 10 – III piętro |
Wytworzył: Paweł Trojanowski, Data wytworzenia: 2024-02-09, Podmiot udostępniający: Urząd Gminy Hyżne
Opublikowano: 2024-02-09 11:18:30, Opublikował: Paweł Trojanowski, Stanowisko: Paweł Trojanowski (Administrator), e-mail: admin@hyzne.pl